E-U4 Family

De Complete E-Bike Keuzegids voor ouders met kleine kinderen

 

Een e-bike met kleine kinderen? Kan dat?

Ja, juist als je zwaar beladen van werk via de kinderopvang naar de supermarkt moet dan is een steuntje in de rug extra welkom.

 

Dagelijkse ritjes leg je makkelijker af door de trapondersteuning. Je komt niet langer bezweet aan op werk, school, of bij vrienden. Na een lange dag werken rij je soepel naar de opvang zonder hard tegen de wind in te hoeven trappen en met een klein beetje extra power ben je net op tijd thuis voordat die regenbui losbarst. Al moeten de stoplichten wel meewerken!

 

Is het veilig?

Met kleine kinderen neem je net even wat minder risico op de fiets. Gaat een e-bike dan niet te hard met al het verkeer om je heen? Dat valt best mee. De e-bike ondersteunt het trappen tot een snelheid van 25 kilometer per uur. Dit is veilig, maar wel net iets harder dan dat je normaal zou fietsen. Pas je snelheid daarom aan de situatie aan. Rij je op een lange weg met breed fietspad? Dan is 25 km per uur geen probleem. Rij je op een smalle drukke weg? Ga dan wat langzamer en pas je aan het verkeer om je heen aan.

 

Wat is er speciaal aan een e-bike voor ouders met kleine kinderen?

Zo’n fiets noemen wij ook wel een family bike, maar ken je wellicht beter als mamafiets of moederfiets. Hoewel wij vinden dat deze term niet meer van deze tijd is, want papa gebruikt de fiets toch ook?

 

Op een gewone fiets kan je prima een kinderzitje plaatsen, maar op een family bike zijn een aantal zaken aangepast die niet direct opvallen, maar wel voor extra comfort en veiligheid zorgen:

  • Lage instap: doordat het frame en de motor iets zijn verlaagd is er extra ruimte om op de fiets te stappen.
  • Meer ruimte tussen zadel en stuur: zodat je niet met je knieën het voorzitje raakt tijdens het fietsen en makkelijker af kan stappen.
  • Breder stuur: zodat er meer ruimte is voor een voorzitje.
  • Dubbele standaard: zodat ook met een kind en boodschappen de fiets gewoon blijft staan.
  • Stuurslot: zodat het stuur niet draait maar recht blijft staan. Super handig met op- en afladen!
  • Voordrager: voor een krat of mandje om de boodschappen in te doen. Tevens is de drager iets verder naar voren geplaatst zodat er genoeg ruimte is voor de voetensteuntjes van het voorzitje. Vanzelfsprekend hebben alle family bikes achterop ook ruimte voor een kinderzitje.

 

Cortina heeft een Family e-bike variant van de populaire U4 Transport en Common modellen, beide ideaal voor dagelijks gebruik.

 

En de voordelen van een e-bike ten opzichte van een gewone Family bike

  • Met zitjes, kind(eren) en andere bepakking wordt de fiets al snel erg zwaar dus is het fijn wat trapondersteuning te hebben.
  • Doordat je harder fietst ben je sneller op je bestemming, dus net iets meer tijd in een toch al drukke dag.
  • Je bent een stuk “groener” bezig als je de e-bike pakt in plaats van de auto. Misschien kan die (tweede) auto wel helemaal de deur uit!
  • Een e-bike is goedkoper als je deze gebruikt ter vervanging van ritjes met een auto.
  • Je schiet de files voorbij en parkeert waar je wil zonder extra kosten.
  • Je kan ook lekker gaan rondtoeren buiten de stad of dat lange ritje met je kids naar het strand maken zonder uitgeput aan te komen.

 

Krijg ik wel genoeg beweging?

Is het fietsritje in je drukke dag je enige workout en ben je bang dat een e-bike het je te gemakkelijk maakt? Dat valt reuze mee. Je moet nog steeds de trappers ronddraaien en kracht zetten, de motor ondersteunt slechts jouw lichte inspanning. Zorg er dan wel voor dat je de ondersteuning niet altijd op het maximum zet, hoe verleidelijk dit ook is! Tevens zul je zien dat je vanzelf langere ritjes gaat rijden en de auto steeds vaker thuis laat staan. Je fietst dus verder en vaker waardoor je conditie helemaal op peil blijft.

 

Ben je inmiddels overtuigd om die family e-bike aan te schaffen? Dan sta je voor de volgende uitdaging: wat voor features heeft mijn e-bike nodig? Met alle verschillende opties zie je al snel door de bomen het bos niet meer.

 

In de zoektocht naar een e-bike zijn er verschillende aspecten om rekening mee te houden. Wij hebben ze allemaal op een rij gezet met specifieke tips voor gebruik met kleine kinderen.

 

Wat voor motor heb ik nodig?

De motor van een elektrische fiets kan op drie verschillende plekken zitten: het voorwiel, in het midden van het frame en het achterwiel. E-bikes met achterwielmotoren zijn veelal sportieve modellen gemaakt voor fietsen in heuvelachtig terrein dus die zie je zelden op Family e-bikes.

 

Voorwielmotor

Een voorwielmotor is goedkoper en stiller dan een middenmotor. De ondersteuningsstand bepaalt je snelheid, vergelijkbaar met de cruise control van een auto, al moet je wel blijven trappen. Bij een fiets met 8 standen is stand 1 ondersteuning tot 11 km per uur en stand 8 tot 25 km per uur. De fysieke inspanning is dus beperkt, al heb je wel de mogelijkheid om zonder trapondersteuning te fietsen.

 

Een e-bike met voorwielmotor vraagt wel enige gewenning. Omdat de motor op het voorwiel zit “trekt” de fiets je vooruit, wat minder natuurlijk aanvoelt dan een middenmotor. Dus eerst even oefenen zonder kind voorop! Eenmaal gewend, wil je waarschijnlijk nooit meer terug naar een gewone fiets. De trapondersteuning is wel iets minder krachtig dan bij de middenmotor, wat minder handig is met sterke tegenwind of als je in Zuid-Limburg woont.

 

Middenmotor

De middenmotor is het populairst. Deze krachtbron laat de trapondersteuning zeer geleidelijk overgaan naar de trapas, waardoor dit natuurlijker aanvoelt. Hoe meer kracht je zet, bijvoorbeeld als je tegenwind hebt, hoe meer de middenmoter meehelpt. Daarbij is het gewicht van de fiets gelijkmatiger verdeeld, wat de fiets stabieler maakt en dus fijn is als je veel gewicht meedraagt. De middenmotor is wel een duurdere optie dan de voorwielmotor.

 

De Bafang M300 middenmotor op de E-U4 heeft overigens de rijeigenschappen van een voorwielmotor: snelheid-gestuurde aandrijving, maar dan wel in combinatie met een stukje extra stabiliteit vanuit het midden.

 

Heb je een beperkt budget? Dan is de voorwielmotor de beste optie, want voor een middenmotor betaal je zo 500 euro extra en een voorwielmotor voldoet vaak prima zodra je eraan gewend bent. Een middenmotor geeft echter wel een natuurlijkere fietsbeleving, wat voor veel mensen reden is net iets meer te investeren, zeker als je veel fietst.

 

De E-U4 Family komt met zowel voor- als middenmotor, de E-Common Family alleen met middenmotor.

 

Wat voor accu heb ik nodig?

Vast of uitneembaar?

E-bikes komen of met een vaste of een uitneembare accu. Op family bikes is deze eigenlijk altijd uitneembaar, in ieder geval op alle Cortina modellen. Een uitneembare accu neem je gewoon thuis of op het werk mee naar binnen en laadt je bij elk willekeurig stopcontact op met een oplader. Met 2,5 tot 3 kilo is een accu niet bijzonder zwaar, maar met een tas + kind kan dit op momenten een uitdaging zijn. Gelukkig kan de accu op slot dus kan je hem er later uithalen en hoeft hij ook niet mee de supermarkt in. Laat hem ’s nachts echter niet in de kou op de fiets zitten, ook niet in een afgesloten schuurtje, want dat is niet goed voor de accu.

 

Plek van de accu?

Accu’s zitten of achterop de bagagedrager of midden op het frame. Dat laatste ziet er net iets chiquer uit en steeds meer fietsmodellen komen met geïntegreerde accu’s. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan, want dit is een stuk kostbaarder om te produceren.

 

Cortina family bikes hebben allemaal de accu in de bagagedrager verwerkt. Hierdoor is de accu mooi weggewerkt, want op de bagagedrager zit toch vaak een kinderzitje of fietstassen.

 

Actieradius

Het belangrijkste aspect van de accu is uiteindelijk de actieradius: hoe ver kan je met een volle accu fietsen? Het liefst zou je voor je aankoop exact willen weten hoeveel kilometers je met een accu kan fietsen, maar net als met een mobiele telefoon hangt de radius sterk van je gebruik af. Hoe meer trapondersteuning je gebruikt, hoe minder kilometers je uit de accu krijgt. Ook is dit afhankelijk van veel externe factoren zoals wind, kou, extra gewicht dat je meebrengt, de hardheid van je banden en hoe vaak je stopt en weer opstart. Bijvoorbeeld kou en sterke tegenwind verminderen de radius zo met 40 procent. Hierdoor zie je dat bij de accu vaak een hele ruime range aan kilometers wordt weergegeven.

 

Normaal gesproken is een accu met een kleine tot middelgrote capaciteit prima voor dagelijks gebruik in de stad en af en toe een groter rondje buiten de stad met wat minder trapondersteuning. Wij raden sowieso aan je accu voor gebruik op te laden (je hoeft hem dus niet leeg te rijden!) dus je begint met een volle accu. Maar als je het maximale van de motor vraagt met kinderen en bepakking, wind tegen en veel starten en stoppen dan zit je wel helemaal aan de onderkant van de range qua kilometers.

 

Verwacht je wel dat je de smaak te pakken krijgt en dat je langere afstanden gaat rijden? Kies dan een accu met grotere capaciteit. Bij Cortina komen de meeste accu’s in drie varianten waarbij je voor 100 euro meer een extra 10-25 kilometers per oplaadbeurt koopt. Dit is een stuk voordeliger dan na een half jaar alsnog een nieuwe grotere accu te moeten kopen. En halverwege een fietsritje een oplaadpunt vinden is ook niet ideaal.

 

Net als met een auto is het voor een e-bike accu ook belangrijk dat deze regelmatig gebruikt wordt. Hoe meer, hoe beter! Dus maak ook in de winter regelmatig een rondje. En net als met een telefoon worden de prestaties van een e-bike accu over tijd ook steeds iets minder. Dus je radius is na 5 jaar kleiner dan direct na aankoop.

 

Versnellingen en trapondersteuning

Hebben versnellingen op een elektrische fiets nog wel nut? Je hebt tenslotte de motor om je te helpen waar je anders terug zou schakelen. Het antwoord is ja, want een (midden)motor reageert op hoe snel of hoe hard je trapt. En dat hangt weer af van de versnelling waarin je rijdt.

 

Zeker bij veel tempowisselingen zoals stoppen en starten in de stad is het fijn een flink aantal versnellingen te hebben. Hierdoor trek je snel op en pakt de trapondersteuning natuurlijk over zodat je niet in een schok vooruit schiet als je veel kracht zet of juist erg traag op gang komt. Hierdoor fiets je natuurlijker in een regelmatiger tempo en ben je zodoende ook voorspelbaarder voor het overige verkeer. In een auto trek je tenslotte ook niet in de 4de versnelling op. En je bespaart hierdoor een hoop stroom!

 

Met een family bike ben je extra zwaar beladen dus is het fijn in een lagere versnelling weg te rijden. De Cortina family e-bikes komen daarom standaard met 7 of 8 versnellingen. Het verschil tussen 7 of 8 versnellingen is verwaarloosbaar.

 

Conclusie

 Heb je inmiddels een idee hoe jouw ideale e-bike voor in de stad eruit moet komen te zien? Vul hieronder onze speciale keuzehulp voor e-bikes in de stad in en krijg een persoonlijke aanbeveling. Of bekijk het complete Cortina e-bike assortiment direct hier: Family Bikes & Moederfietsen van Cortina